نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مطالعات مبتنی بر اسناد و مدارک تاریخی از انواع تحقیقاتی است که با درونمایهای از جنس سندشناسی به دریافتهایی از نوع مطالعات جامعهشناختی و مردمشناسی و علم تحولات اقتصاد و حتی روابط و عواطف انسانی درگذر تاریخ میتواند بیانجامد. این موضوع به هدفی که محقق از جستجو و خوانش اولین برگ از مجموعه اسناد تاریخی و نوع خوانش و دریافت اطلاعات آن و نیز اولین عکس از میان تصاویر تاریخی و درکی که از آن در تصورش ایجاد میشود، بستگی تام دارد.
دریافتی که پژوهشگر تاریخ از سند و یا عکس تاریخی دارد، لزوماً با هدفی که در ابتدا برای ایجاد آن متصور بوده میتواند همخوانی و تناسب نداشته باشد. چنانکه نامهای که از پدر به فرزندش، یا دوستی به دوستش نوشته میشود، یا عکسی در آلبوم خانوادگی ایجاد میشود، درگذر تاریخی حاوی اطلاعات و منبعی از دریافت واقعاتی خواهد شد که در زمان صدور آن و یا به تصویر کشیدنش منظور نظر آفریننده آن نبوده است.
مجموعهای که این مقاله به انگیزه معرفی آن نگاشته شده است، منتخب عکسهایی هستند که عکاس آنها بخش مهمی از ساختار و تشکیلات نوین ارتش ایران را خواسته و یا ناخواسته به تصویر کشیده است. این عکسها با مضامین و موضوعات متفاوتی که به آنها پرداخته شده تلاش دارد علاوه بر نشاندادن فیگورهای ساختگی اشخاص روبروی دوربین، به زوایا و حالات پیدا و پنهان موضوعات هدف دوربین بپردازد.
بررسی حاضر نشان میدهد که تاریخنویسی نوین تنها به منابع مکتوب در بیان وقایع و تحلیل تاریخی اکتفا نکرده و از تمام شواهد مکتوب (کتاب، سند) و غیرمکتوب (عکس، نقاشیهای هنری، موسیقی، صنایعدستی، قصهها و آواها و ترانهها، و غیره) که به کمک تاریخ میآیند، در ضبط و تحلیل تاریخ استفاده کرده و بهره میبرد.
مقاله حاضر به انگیزه ترسیم گوشهای از وضعیت ارتش در ایران (با تمرکز بر لشگر غرب- کرمانشاه) در عصر پهلوی از لابهلای عکسها و تصاویر مجموعه سرتیپ عباسقلی اسفندیاری گردآوری و نوشته شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Images Speak: A Look at the Army through a Selection of Photographs by Abbasgholi Esfandiari
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Research based on historical documents represents a type of study characterized by a focus on document analysis, leading to insights akin to sociological and anthropological investigations, as well as analyses related to the evolution of economies and even human relationships and emotions throughout history. The subject largely depends on the aim the researcher holds when exploring the initial leaf of a collection of historical documents, the nature of the reading and information gathering, and the first image selected from among historical photographs, alongside the understanding it evokes in their imagination.
The perception that a historian derives from a document or historical photograph may not necessarily align with the original purpose intended by its creator. Just as a letter from a father to his son or one friend to another, or a photograph taken for a family album, may in historical retrospect yield information about actual events that the author did not foresee at the time of its creation or capture.
The collection introduced in this article comprises photographs that represent, either intentionally or unintentionally, a significant aspect of the structure and organization of the modern Iranian army. These images, addressing various themes and subjects, strive to reveal not only the staged poses of individuals before the camera but also the visible and concealed dimensions relating to the focus of the lens.
The current study demonstrates that modern historiography does not restrict itself solely to written sources for the narration of events and historical analysis; it utilizes all forms of written (books, documents) and non-written (photographs, artistic paintings, music, handicrafts, stories, sounds, songs, etc.) evidence that assist in recording and analyzing history.
This article aims to illustrate a facet of the condition of the army in Iran (with a focus on the Western Division—Kermanshah) during the Pahlavi era, drawn from the photographs and images collected from Brigadier General Abbasgholi Esfandiari.
کلیدواژهها [English]